[{"command":"insert","method":"html","selector":".left-info--content","data":"\u003Ch3\u003ERural Invest 2023\u003C\/h3\u003E\u003Cdiv class=\u0022datumok\u0022\u003E2023. 02. 02. \u2013 08:00\u003C\/div\u003E\u003Cdiv class=\u0022datumok\u0022\u003E-\u003C\/div\u003E\u003Cdiv class=\u0022datumok\u0022\u003E2023. 04. 30. \u2013 08:00\u003C\/div\u003E\u003Cdiv class=\u0022leiras\u0022\u003E\u003Cp\u003E\u003Cstrong\u003EFermierii \u0219i antreprenorii din industria alimentar\u0103 vor putea ob\u021bine \u0219i \u00een anul 2023 credite bancare cu garan\u021bii de stat \u0219i dob\u00e2nzi \u0219i comisioane pl\u0103tite de stat, potrivit unui ordin de ministru care prevede un plafon de garantare majorat \u0219i un nivel de mai mare al componentei de grant pentru partea de subven\u021bii la dob\u00e2nzi \u0219i comisioane.\u003C\/strong\u003E\u003C\/p\u003E\r\n\r\n\u003Cp\u003EA\u0219a cum au anun\u021bat anterior guvernan\u021bii, antreprenorii rom\u00e2ni vor putea ob\u021bine \u0219i \u00een 2023 creditele bancare cu dob\u00e2nzi \u0219i comisioane subven\u021bionate prin Programul IMM Invest Plus, cu toate componentele sale. Una dintre aceste componente, Rural Invest, destinat\u0103 fermierilor \u0219i industriei alimentare, se modific\u0103 \u0219i ea.\u003C\/p\u003E\r\n\r\n\u003Cp\u003E\u003Ca href=\u0022https:\/\/media.hotnews.ro\/media_server1\/document-2023-02-1-26057814-0-rural-invest-2023.pdf\u0022\u003E\u003Cstrong\u003ENoul ordin 794\/37 pe anul 2023\u003C\/strong\u003E\u003C\/a\u003E, al mini\u0219trilor Finan\u021belor \u0219i Agriculturii, modific\u0103\u0026nbsp;\u003Ca href=\u0022https:\/\/legislatie.just.ro\/Public\/DetaliiDocumentAfis\/259479\u0022\u003E\u003Cstrong\u003Eprocedura Rural Invest\u003C\/strong\u003E\u003C\/a\u003E, prev\u0103zut\u0103 ini\u021bial prin Ordinul 2.119\/274\/2022.\u003C\/p\u003E\r\n\r\n\u003Cp\u003EPlafonul total al garan\u021biilor care pot fi acordate \u00een cadrul schemei de ajutor de stat pe perioada de valabilitate a acesteia, respectiv de la aprobarea acesteia de c\u0103tre Comisia European\u0103 p\u00e2n\u0103 la data de 31 decembrie 2023, va fi de 4,4 miliarde de lei, \u00een cre\u0219tere de la 2,5 miliarde de lei. Astfel, 3,494 miliarde de lei sunt repartiza\u021bi \u00een anul 2023, ca plafon de garan\u021bii la creditele care vor fi acordate beneficiarilor.\u003C\/p\u003E\r\n\r\n\u003Cp\u003E\u00cen continuare, se vor putea accesa unu sau mai multe credite pentru realizarea de investi\u021bii \u0219i\/sau unul\/una sau mai multe credite\/linii de credit pentru capital de lucru, garantate de c\u0103tre stat, prin Ministerul Finan\u021belor, \u00een procent de maximum 90% din valoarea finan\u021b\u0103rii, exclusiv dob\u00e2nzile, comisioanele \u0219i spezele bancare aferente creditului garantat.\u003C\/p\u003E\r\n\r\n\u003Cp\u003EPentru beneficiarii din industria alimentar\u0103, pentru creditele de investi\u021bii, valoarea maxim\u0103 cumulat\u0103 a finan\u021b\u0103rilor este de 10.000.000 lei, iar pentru creditele\/liniile de credit pentru finan\u021barea capitalului de lucru valoarea maxim\u0103 cumulat\u0103 a finan\u021b\u0103rilor este de 5.000.000 lei, f\u0103r\u0103 a dep\u0103\u0219i pe beneficiar 10.000.000 lei.\u003C\/p\u003E\r\n\r\n\u003Cp\u003EPentru beneficiarii din industria de procesare a sfeclei de zah\u0103r, pentru creditele\/liniile de credit pentru finan\u021barea capitalului de lucru, valoarea maxim\u0103 cumulat\u0103 a finan\u021b\u0103rilor este de 10.000.000 lei.\u003C\/p\u003E\r\n\r\n\u003Cp\u003EPentru beneficiarii din domeniul agriculturii primare, acvaculturii \u0219i pisciculturii pentru creditele de investi\u021bii, valoarea maxim\u0103 cumulat\u0103 a finan\u021b\u0103rilor este de 5.000.000 lei, iar pentru creditele\/liniile de credit pentru finan\u021barea capitalului de lucru valoarea maxim\u0103 cumulat\u0103 a finan\u021b\u0103rilor este de 5.000.000 lei, f\u0103r\u0103 a dep\u0103\u0219i pe beneficiar 5.000.000 lei.\u003C\/p\u003E\r\n\r\n\u003Cp\u003EValoarea maxim\u0103 cumulat\u0103 a finan\u021b\u0103rilor garantate de stat care pot fi acordate unui beneficiar din industria alimentar\u0103, inclusiv din industria de procesare a sfeclei de zah\u0103r, este de 10.000.000 lei, iar \u00een cazul beneficiarilor din domeniul agriculturii primare, acvaculturii \u0219i pisciculturii este de 5.000.000 lei, dup\u0103 cum urmeaz\u0103:\u003C\/p\u003E\r\n\r\n\u003Cp\u003Ea) 15% din cifra de afaceri anual\u0103 total\u0103 medie a beneficiarului din ultimele trei perioade contabile \u00eenchise, respectiv ultimele trei perioade contabile \u00eenchise ale venitului brut, sau norma anual\u0103 de venit \u00een cazul persoanelor fizice care ob\u021bin venituri din activit\u0103\u021bi independente, dup\u0103 caz, conform declara\u021biei unice privind impozitul pe venit \u0219i contribu\u021bii sociale datorate de persoanele fizice depuse la organele fiscale competente \u00een cazul \u00eentreprinderilor \u00eenfiin\u021bate cu mai pu\u021bin de 3 ani fa\u021b\u0103 de data solicit\u0103rii garan\u021biei, plafonul se calculeaz\u0103 pe baza duratei de func\u021bionare a \u00eentreprinderii la momentul depunerii solicit\u0103rii de garantare, respectiv:\u003C\/p\u003E\r\n\r\n\u003Cul\u003E\r\n\t\u003Cli\u003E(i) pentru beneficiarii care depun situa\u021biile financiare anuale, plafonul se calculeaz\u0103 pe baza situa\u021biilor financiare anuale depuse, dac\u0103 este cazul, precum \u0219i a balan\u021belor de verificare lunare aferente duratei de func\u021bionare a \u00eentreprinderii;\u003C\/li\u003E\r\n\t\u003Cli\u003E(ii) pentru beneficiarii care realizeaz\u0103 venituri din desf\u0103\u0219urarea de activit\u0103\u021bi independente sau agricole pentru care venitul se determin\u0103 pe baz\u0103 de norm\u0103 de venit sau, dup\u0103 caz, conform declara\u021biei unice privind impozitul pe venit \u0219i contribu\u021bii sociale datorate de persoanele fizice depuse la organele fiscale competente, plafonul se calculeaz\u0103 pe baza datelor anuale;\u003C\/li\u003E\r\n\u003C\/ul\u003E\r\n\r\n\u003Cp\u003Esau\u003C\/p\u003E\r\n\r\n\u003Cp\u003Eb) 50% din cheltuielile cu energia electric\u0103, energia termic\u0103 \u0219i gazele naturale din ultimele 12 luni anterioare celei \u00een care se depune cererea de ajutor; \u00een cazul \u00eentreprinderilor nou-\u00eenfiin\u021bate care nu de\u021bin eviden\u021be integral pentru cele 12 luni anterioare celei \u00een care se depune cererea de ajutor, plafonul se calculeaz\u0103 pe baza duratei de func\u021bionare a \u00eentreprinderii la momentul depunerii solicit\u0103rii de garantare;\u003Cbr \/\u003E\r\nsau\u003C\/p\u003E\r\n\r\n\u003Cp\u003Ec) \u00een cazurile \u00een care utilizarea limitelor formulate mai sus nu acoper\u0103 necesarul de lichiditate, \u00een urma justific\u0103rii fundamentate de poten\u021bialul beneficiar, cuantumul \u00eemprumutului poate fi stabilit astfel \u00eenc\u00e2t s\u0103 acopere nevoile de lichidit\u0103\u021bi de la momentul acord\u0103rii acestuia pentru urm\u0103toarele 12 luni \u00een cazul IMM-urilor \u0219i pentru urm\u0103toarele 6 luni \u00een cazul \u00eentreprinderilor mari \u0219i \u00eentreprinderilor mici cu capitalizare de pia\u021b\u0103 medie.\u003C\/p\u003E\r\n\r\n\u003Cp\u003EJustificarea const\u0103 \u00een faptul c\u0103 beneficiarul \u00ee\u0219i desf\u0103\u0219oar\u0103 activitatea \u00een sectoare deosebit de afectate de efectele directe sau indirecte ale agresiunii, inclusiv de sanc\u021biunile impuse de Uniunea European\u0103 (UE) \u0219i de partenerii s\u0103i interna\u021bionali, precum \u0219i de contram\u0103surile luate de Rusia.\u003C\/p\u003E\r\n\r\n\u003Cp\u003EComponenta de grant, prin care statul va pl\u0103ti \u00een locul beneficiarilor dob\u00e2nzi \u0219i comisioane aferente acestor \u00eemprumuturi, se va majora.\u003C\/p\u003E\r\n\r\n\u003Cp\u003EAstfel, grantul este finan\u021barea, \u00een limita cumulului rezultat dintre valoarea comisionului de risc, a comisionului de administrare \u0219i a dob\u00e2nzilor aferente creditelor\/liniilor de credit, dar nu mai mult de echivalentul \u00een lei a 2.000.000 euro pe \u00eentreprindere (\u00een cre\u0219tere de la 500.000 euro).\u003C\/p\u003E\r\n\r\n\u003Cp\u003EPentru sectoarele pisciculturii \u0219i acvaculturii ajutorul nu dep\u0103\u0219e\u0219te 300.000 euro (\u00een cre\u0219tere de la 75.000 euro) pentru fiecare \u00eentreprindere care \u00ee\u0219i desf\u0103\u0219oar\u0103 activitatea \u00een sectorul pescuitului \u0219i acvaculturii.\u003C\/p\u003E\r\n\r\n\u003Cp\u003EPentru fiecare \u00eentreprindere care \u00ee\u0219i desf\u0103\u0219oar\u0103 activitatea \u00een domeniul produc\u021biei primare de produse agricole, grantul nu dep\u0103\u0219e\u0219te 250.000 euro (\u00een cre\u0219tere de la 62.000 euro).\u003C\/p\u003E\r\n\r\n\u003Cp\u003EToate sumele utilizate trebuie s\u0103 fie brute, \u0219i anume \u00eenainte de deducerea impozitelor sau a altor taxe.\u003C\/p\u003E\r\n\r\n\u003Cp\u003E\u00cen cadrul schemei de ajutor de stat asociate acestei componente, din ajutorul de stat se acoper\u0103 valoarea dob\u00e2nzii datorate de beneficiarii componentei pe o perioad\u0103 de maximum 12 luni de la data acord\u0103rii creditului, precum \u0219i valoarea integral\u0103 a comisionului de administrare \u0219i a comisionului de risc datorat\u0103 pe \u00eentreaga durat\u0103 de derulare a creditului garantat \u00een cadrul componentei, ce se va acorda din bugetul de stat prin bugetul MF, \u00een limita creditelor aprobate \u00een buget cu aceast\u0103 destina\u021bie.\u003C\/p\u003E\r\n\r\n\u003Cp\u003EAjutoarele de stat acordate prin prezenta component\u0103 se cumuleaz\u0103 cu cele acordate prin Programul IMM INVEST PLUS, inclusiv prin componentele acestuia.\u003C\/p\u003E\r\n\r\n\u003Cp\u003E\u00cen plus, la Rural Invest s-a introdus o nou\u0103 categorie de cost eligibil: active biologice de natura stocurilor \u0219i produse agricole, precum \u0219i cheltuieli privind activele biologice de natura stocurilor.\u003C\/p\u003E\r\n\r\n\u003Cp\u003EBeneficiarul poate efectua cheltuieli din credit \u0219i pe alte coduri CAEN eligibile, cu condi\u021bia ca acestea s\u0103 fie autorizate conform Legii nr. 265\/2022 privind registrul comer\u021bului \u0219i pentru modificarea \u0219i completarea altor acte normative cu inciden\u021b\u0103 asupra \u00eenregistr\u0103rii \u00een registrul comer\u021bului. \u00cen cazul \u00een care au fost efectuate pl\u0103\u021bi din credit pentru alte coduri CAEN eligibile, dar acestea nu au fost men\u021bionate \u00een acordul de finan\u021bare\/ contractul de garantare, institu\u021bia de credit va transmite o copie a certificatului constatator pus la dispozi\u021bie de beneficiar, \u00een care, la sec\u021biunea \u00absedii\/activit\u0103\u021bi autorizate\u00bb, s\u0103 se reg\u0103seasc\u0103 aceste coduri CAEN eligibile componentei RURAL INVEST.\u003C\/p\u003E\r\n\r\n\u003Cp\u003EProgramul IMM INVEST PLUS va deveni opera\u021bional la data emiterii deciziei de autorizare a schemei de ajutor de stat de c\u0103tre Comisia European\u0103 \u0219i contractele de garantare aferente componentelor programului vor fi emise p\u00e2n\u0103 la 31 decembrie 2023. Plata dob\u00e2nzilor se realizeaz\u0103 p\u00e2n\u0103 la data de 31 martie 2026 inclusiv.\u003C\/p\u003E\r\n\r\n\u003Cp\u003E\u0026nbsp;\u003C\/p\u003E\r\n\u003C\/div\u003E\u003Cdiv class=\u0022palyazatiro\u0022\u003E\u003Ca href=\u0022 https:\/\/www.gwconsulting.ro\/ro\/attila-peterfi\u0022\u003EGoodwill Consulting GWC SRL \u003Ci class=\u0022fas fa-arrow-right\u0022\u003E\u003C\/i\u003E\u003C\/a\u003E\u003C\/div\u003E","settings":null},{"command":"invoke","selector":"#block-fullleft","method":"addClass","args":["full-left-open"]}]